Engelens buskap til Maria

Herrens bebudelse (25. mars) 

annunciation”Engelens vinger åpner seg og sprer seg utover skapelsen, svanger med Jesu menneskevordelse, fullbyrdelsen av Guds skaperverk”. (Henri Guérin, 1978)

Skapelsens høydepunkt er altså Inkarnasjonen.

I sitt tredje bind i trilogien ”Jesus fra Nasaret” understreker Pave Benedikt XVI at med engelens hilsen til Maria, ”Gled deg”, begynner i egentlig forstand Det nye testamente.

Det er det glade budskap.

Det uttrykker gledens teologi som er kjernen i den kristne forkynnelse og som danner grunnlaget for det kristne håp.  Neppe har noen historisk hendelse blitt mer illustrert, så vel i poesi som i billedkunst, særlig i ikonografien. I musikken uttrykker Händel dette gledens budskap i sats 7 og 8 i Messias.

Kirkefedrene har understreket fylden av dette budskapet: ”Gled deg Maria”.

Det er et nøkkelord til all forkynnelse gjennom alle tider fordi det leder oss inn i selve mysteriet: forløsningen ved Jesu menneskevordelse. Ved Marias ”Ja” åpnes døren til den innerste helligdom.

”Men Maria tok vare på alt som ble sagt og grunnet på det i sitt hjerte”(Lukas 2,19)

Vi hører ordet ”glede” igjen i Lukas 2,10: Engelen sier til hyrdene: ”Se, jeg forkynner dere en stor glede” og det kommer igjen hos Johannes i møtet med den oppstandne: ”Disiplene ble glade da de så Herren” ( Joh. 20,20).

I Johannes’ avskjedstaler ser vi en gledens teologi som så å si kaster lys over dybden i dette ordet. ”Jeg skal se dere igjen, og hjertet deres skal glede seg, og ingen skal ta gleden fra dere”(16,22).

I disse tekstene fremstår gleden som Den Hellige Ånds egentlige gave, som Forløserens sanne gave. Engelens hilsen anslår en akkord som siden skal lyde gjennom hele Kirkens tid og som innholdsmessig også kan høres i det grunnleggende ordet som betegner hele den kristne forkynnelsen: evangelium – det glade budskap”.

Inntil da var det uhørt at en engel skulle bøye seg for et enkelt menneske, i respekt. I Hebreerbrevet leser vi at ”en kort tid har du stilt ham lavere enn englene, men du har kronet ham med herlighet og ære.”(Hebr.2,5-8) Maria er den første blant de frelste. I sin renhet, blir hun i liturgien beskrevet som den fagreste blant menneskene, og i en av salmene leser vi:

”Du er den fagreste blant mennesker, Vakker tale er lagt på dine lepper, Derfor har Gud velsignet deg for alltid.” ( Salme 45,3).

Sr. Anne Lise Strøm OP, Lunden kloster, Oslo

Sr. Anne Lise Strøm OP, Lunden kloster, Oslo

 

En tanke om “Engelens buskap til Maria

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *